Уважаемые коллеги! 

В продолжение темы о нетрадиционных подходах к развивающей и оздоровительной организации современного урока английского языка хочу представить вам опыт наших американских и британских коллег, которые используют элементы детской йоги на разных этапах урока, в том числе для проведения релаксационных пауз. Данная практика показалась мне интересной, полезной, необычной. Так начался поиск материалов, которые можно использовать на уроках английского языка. Многодневная работа принесла свои плоды. Было найдено большое количество информации, которую необходимо систематизировать, адаптировать к условиям современной российской школы и апробировать на уроках.

 Так что же такое йога, и как выглядит  на практике её применение на уроках?

Трудно объять необъятное, так как само понятие йога – это образ жизни, гармоничная система, развивающая естественную потребность к постоянному познанию мира и себя в этом мире. Элементы йоги – это не только момент релаксации, это различные формирующие  определённое мировозрение упражнения, которые можно использовать на уроке в процессе учебной деятельности.

Существует большое количество программ, методов, систем, занятия которыми позволяют достичь эмоционального равновесия, повысить самооценку и справиться со стрессами повседневной жизни, сохранить физиологическое и психическое здоровье.

 Элементы йоги могут применяться как в в учебной, так и во внеклассной деятельности.К сожалению, в нашей стране специалистов по детской йоге очень мало. И использование детской йоги в процессе обучения и воспитания не практикуется. А жаль, так как занятия йогой - это не только выполнение физических упражнений, но и воспитаиие определённых положительных черт характера, активизация мыслительной деятельности.

На страничках этого сайта я дам ссылочки на найденные мною ресурсы, где можно поближе познакомиться с материалами по теме. Каждый учитель может найти что-то своё: кто-то воспользуется приёмами релаксации, кто-то познакомит своих учеников с асанами или добавит к пальчиковым играм элементы жестов-мудр, 

To begin with

Helpful Life Principles (from YogaMinded)

Compassion for self and others (Ahimsa)


Be kind.
Treat all living beings as you want to be treated.
Approach yourself and others with a spirit of nonjudgment 
and nonviolence.
Seek to understand others, rather than judge them.
Treat yourself like you are your best friend.
Don’t gossip. It’s hurtful.

Truth (Satya)


Live honestly.
Be a person of your word.
Have courage and conviction to live your truth.
Be truthful. In the long run, it’s easier to tell the truth.


Not Stealing (Asteya)


Do not steal anything.
Be conscious of using only what you need 
(electricity, paper, gas, etc.).
Do not take advantage of people’s generosity.
Credit others when representing their ideas.
Practice generosity. Practice giving; be aware of taking.
Consider the phrase: "what goes around, comes around.”

Self Restraint (Brahmacharya)


Be sexually responsible; treat yourself and others with 
genuine respect.
Think before you act. Consider and talk about all the choices available.
Practice self-control and limit self-indulgences.
Cultivate the ability to walk away or say no, especially when you don’t have total trust that things are safe.

Not Grasping (Aparigraha)


Be aware of and temper your human tendency to be 
attached to material things.
Be mindful of how much you really need.
Approach change with curiosity and possibility rather 
than attachment and loss.
Explore the impulse for receiving immediate gratification.

Purity (Saucha)


Your body is a temple; treat it that way (smoking, drinking, 
food, movies, web sites).
Examine the effects of your inputs such as magazines, videos, chat groups, food. How do they make you feel? Make intelligent choices.

Acceptance (Santosha)


Accept yourself in the present and approach the future 
with optimism. Find contentment.
Cultivate gratitude for what you have.
Rather than feeling sorry for yourself, affect change where 
you can and let go of the rest.
Be aware of your own competitiveness. When appropriate, stop, so as to prevent harm.
Realize you can’t change other people.
Accept successes, forgive failures.

Ambition and Zeal (Tapas)


Do your best.
Harness your energy to follow good habits.
Set goals.
Simply get started. It’s half the battle.

Self Awareness (Svadhyaya)


Seek to see yourself with clarity.
Be reflective and learn from your mistakes.
Be aware of your breath.
Watch your reaction to things. Learn about yourself by what bothers you.
Write down your strengths and weaknesses. Ask others to verify.

Devotion to Greater Power (Ishvara Pranidhana)


Believe that there is meaning to the world.
Develop trust in your intuition.
Find what is sacred for you.
Know your values. Know what you value most.

How to Start a Kids Yoga Program at a School

Back to school looms closer and closer. This is good news for kids yoga teachers interested in finding new classes. Here are some pointers, from experience, on how to get a kids yoga program into a school.

Teaching yoga in urban elementary school

written by: Jennifer Cohen Harper, Founder of Little Flower Yoga

Introducing Yoga as part of their regular school experience shows tremendous potential for helping students navigate challenges that interfere with learning. This article helps teachers and therapists understand the experience of providing yoga and mindfulness programs in urban elementary schools and provides specific information on ways to ensure successful program implementation, including a sample class description, activity instructions, and best practices in training teachers and teaching.

Little Flower Yoga




Listen to internet radio with Yoga In My School on Blog Talk Radio